רכיבת אופניים קרוס קאנטרי במורזין

כתב וצילם: צחי אוחובסקי (www.bike.co.il)

עיירת האלפים הצרפתית מורזין היא החלום הרטוב של רבים מרוכבי הדאונהיל\אנדורו\אול-מאונטיין הישראליים, מה שהפך לשם נרדף לחופשת קיץ עמוסת אדרנלין עם החבר'ה. מורזין היא בעצם אחת העיירות המרכזיות המרכיבות את Portes du Soleil – "דלתות השמש" – אזור סקי רחב ומגוון הכולל כ14 כפרים ואתרים בצרפת ובשוייץ המחוברים ביניהם ברכבלים ומסלולי גלישה הפועלים תחת כרטיס מנוי אחד משותף. בקיץ האזור נהיה מרכז בינלאומי לרוכבי אופניים מכל העולם, עם יותר מ50 מסלולי רכיבת דאונהיל ברמות שונות. כבר למעלה מעשור ישראלים רבים פוקדים בקיץ את האתר, ומספר חברות  ישראליות מארגנות קבוצות ומספקות שירותי תיירות שונים לרוכב הישראלי. בין החברות הפונות לפלח שוק זה קלאב ג'ירף, שזיהתה את היעד והביקוש ובמשך שנים התרכזה בו בלבד. מדי קיץ החברה שוכרת מראש בתי מלון, משווקת חבילות שונות לרוכבים, ומחזיקה שני אנשים על הקרקע במשך כל העונה על מנת לקבל את האורחים הישראליים ולעזור להם להתאקלם ולהסתדר באזור.

אבל מה עם מי שסגנון הרכיבה שלו לא כולל רק ירידות מהירות, מסלולים טכניים, וזמן אויר? מי שרחמנא ליצלן אוהב גם לטפס? שמעדיף יום טיול על יום "גירזון"? מסתבר שיש במורזין הרבה יותר מדאונהיל ואנדורו. זוהי עיירת הרים יפהפייה, עם אופי מיוחד, הכוללת אטרקציות רבות לחובבי פעילויות שונות, טבע וספורט, ובילוי משפחתי.

צו 8 למורזין

בעקבות מעבר הבעלות על קלאב ג'ירף בשנה האחרונה לידי חברת התיירות פינגווין, החליטה החברה לפתח את התיירות הישראלית גם לרוכבים בסגנונות אחרים ולמשפחות. בקיץ האחרון שלחה החברה נציג נוסף שיעביר את הקיץ בעיירה, כשעיקר תפקידו הוא ללמוד את האזור דרך הפדאלים ולפתח מסלולים המתאימים גם לרוכבי קרוס קאנטרי, שבילים ולמשפחות. הודעת ווטסאפ לא צפויה משלומית המנהלת את קלאב ג'ירף מבשרת לי שאני מוזמן להתרשם מהמסלולים החדשים שתוכננו ולחוות דיעה על התאמתו של היעד לקהל רוכבים זה.

אני נוחת בז'נבה ב10 בבוקר אחרי טיסה ישירה ונוחה, ועם הגעתי למורזין אני מתמקם בchalet ("שלה") של קלאב ג'ירף הממוקם במרכז העיירה. נציג קלאב ג'ירף מקבל אותי לתדריך ותכנון הימים הקרובים. השלה חדש ונוח, כולל ששה חדרים זוגיים, ואזור ישיבה ומטבח משותפים ומצויידים כראוי. אני יוצא לסיבוב בעיירה, נח קצת, ונכנס לאוירה.  

מתחילים לרכוב

את יום הרכיבה הראשון אנחנו מתחילים בטיפוס יפה לעיירה השכנה לה ז'ה, ממלאים מים וממשיכים בטיפוס הר הChavanne ("שאוואן") המפורסם הנמצא מדרום לעיירה. אנו מגיעים לגובה של מעל 1700 מטרים וכמי שרוכב רוב הזמן במישור החוף אני מתחיל להרגיש את המחסור בחמצן. הנוף מסביב עוצר נשימה. אנו רוכבים צמוד למסלולי דאונהיל בהם דוהרים רוכבים בירידה. מעלינו מעליות סקי. מסביב רוכבים בכל הגילאים והרמות, כולל ילדים קטנים שרוכבים עם הוריהם. בסוף הטיפוס אנחנו נכנסים למסלול המסומן במפה כמסלול קרוס קאנטרי המקיף את ההר וחוזר לעיירה שלא דרך מסלולי דאונהיל. מהר מאד אנחנו מוצאים את עצמנו לבד ביער, מידי פעם חולפים מטיילים רגליים או רוכבים כמונו. לאחר מקטע של גבעות מתגלגלות על שבילים רחבים בין העצים נחשף אלינו רכס האלפים לכיוון דרום ובראשו המונבלאן במלוא הדרו, מראה מרשים המחייב עצירת התפעלות וצילום. אנו ממשיכים עם השביל שנהיה מעט יותר טכני, עוצרים לאכול קצת פטל מהשיחים לצד הדרך, עד שבשלב מסויים אנחנו מתחילים לרדת בסינגל חזרה לכיוון לה ז'ה. הסינגל ברובו אינו טכני אך האדמה הרטובה והחלקה מגשם שירד בלילה מצריכה עירנות מירבית.

חזרה בעיירה, כבר צהריים, ואנחנו עוצרים בבולנז'רי המקומי לסנדוויץ' מצויין. אנו ממשיכים בטויפוס על כביש צדדי לכיוון Mont Chery, הר הנמצא מצפון לעיירה,  שם אנו עוצרים לתצפית מרשימה דרומה וממשיכים בשבילים רחבים ומתגלגלים לכיוון מערב. לאחר עוד סינגל יפה בירידה וטיפוס קל אנחנו מוצאים את עצמנו בכפר קטן ופרחוני השוכן במעבר הרים בגובה של כ1500 מטרים. הכביש חוצה את הכפר, שם יש מזרקה קטנה למילוי מים ומסעדה קטנה בה נחטוף בירה ומשהו קטן לאכול. מקום ציורי ומקסים. משם אנחנו מתחילים בטיפוס תלול נוסף לתוך היער, ולאחר סינגל תלול וטכני בירידה אנו מוצאים את עצמנו בתוך יער צפוף וחשוך,  ושמו בהתאם – ה"יער השחור". בסיום עליה תלולה נוספת אנו נוחתים בתוך חצר בית חווה יפה ומבודדת, ממלאים מים מהמזרקה הזורמת בחצר וגולשים מטה בסינגל צר ומהיר בתוך יער צפוף. מקטע נוסף של קצת כיבש ושבילים יפים מביא אותנו למרכז מורזין, סה"כ 56 ק"מ על כ1700 מטר טיפוס של מסלול מגוון, יפהפה, ותובעני, בעיקר ליום רכיבה ראשון באזור ובגובה זה.

גיחה לשוייץ

ביום השני אנו פונים לכיוון שוייץ. הפעם אנחנו מתחילים במעלית סקי, ואחריה אנו לוקחים סינגל דאונהיל ירוק ומהיר בירידה, עוד סינגל יפה בעלייה, ונכנסים לסינגל ארוך ומהיר בירידה לכיוון הרכבל שייקח אותנו לצד השוייצרי. בתחתית הירידה אנו מוצאים את עצמנו בעמק אלפיני מרהיב עם מפל גבוה זורם מטה מהמצוק. אנו לוקחים מעלית ארוכה לפסגה בגובה 2300 מטר, שם מחכה לנו עצירת קפה ראשונה. מראש ההר ישנה תצפית מדהימה של 360 מעלות ואנו ממשיכים מזרחה לתוך שוייץ. הנוף משתנה בין רגע, ומגבעות מיוערות בצד הצרפתי אנו עוברים למדרונות אחו ירוקים בצד השוייצרי, פרות רועות, בעמק ממול כפרים ציוריים, ומעבר לו רכס הרים מצוקי עוצר נשימה. לאחר ירידה ארוכה ומהירה על שביל רחב ברובו ומקטע מתגלגל, אנו מוצאים את עצמנו למרגלות מעבר הרים על הגבול ביו צרפת לשוייץ שיהווה את הטיפוס המשמעותי של היום. בתום 20 דקות דיווש מאומצות אנו משתהים מהנוף המדהים מראש מעבר ההרים. אנו בוחרים לרדת בשביל טכני ומאתגר שבסופו אגם אלפיני קטן ומרהיב עם מסעדת הרים עמוסה תיירים. השמיים מסביב מתכסים בעננים שחורים, ואנו מגיעים חזרה לעיירה מעט רטובים.

היום השלישי והארוך ביותר

ביום השלישי אנו  מתכננים רכיבה ארוכה יחסית המתחילה בירידה מתונה לאורך נהר, מעבר בכפרים ציוריים, יערות צפופים, ועצירת קפה ראשונה בעיירה אלפינית ציורית בשם Biot. משם אנו מטפסים בעליית כביש מפותלת של כ5 ק"מ עד לראש מעלה Col de Corbier בגובה 1237 מטרים מעל פני הים. זוהי עלייה בינונית במונחי רכיבת כביש אבל נותנת תחושה אמיתית של רכיבת כביש באירופה. לאחר טיס מהירה בכביש המפותל לכיוון מזרח, ורכיבה יפה לאורך נחל שוצף אנחנו מגיעים לעיירה Chatel ("שאטל") שהיא אחת העיירות המרכזיות באזור הרכיבה Portes du Soleil. זהו לב אזור הדאונהיל המקומי והמחזה מרהיב – רוכבים טסים וקופצים בכל כיוון אליו אנו מסתכליםמארש המעלית אנו מטפסים כחצי שעה בסינגל הולכי רגל טכני עד לאגם נסתר הנמצא בגובה של כמעט 2000 מטר – Lac Vert ("האגם הירוק"). הנוף כאן יפה ופראי, ועל שפת האגם יש מסעדת הרים קטנה בה אנו אוכלים מנה שוייצרית טיפוסית – מאכל הרים רווי לחם לבן, גבינה מותכת, נקניק וביצה. בהמשך אנו גולשים חזרה דרך עיירת העיזים לאנדארה (Lindarets), הידועה בעדר העיזים המסתובב במרכז הכפר בין התיירים, דרך אגם נוסף גדול ויפה, ומשם לאורך הנחל חזרה למורזין. סה"כ הקפה של כ75ק"מ מגוונים ועוצרי נשימה.

חורף באוגוסט?

את היום הרביעי והאחרון אנו מעבירים ברובו בצד השוייצרי. מהפסגה של רכבל המוסט (Mossettes) אנו מושכים בירידה ארוכה ומהירה לכפר Morgins בשוייץ, עצירת רענון קצרה, ואנו ממשיכים ברכבל מזרחה, שם נפתח לפנינו עמק אלפיני רחב וירוק. פרות חומות עם פעמונים ענקיים רועות להן בנחת, ואנו ממשיכים לרכב בינות לאחו בשביל רחב ומתפתל. שבסופן ירידה בסינגל ארוך וטכני, לכיוון Champery. זוהי עיירה שוייצרית יפה, גדולה יחסית, בעמק עמוק ורחב. ביקור קצר בסופרמרקט ואנחנו תופסים קרון גדול שמעלה אותנו חזרה מערבה. השמש שבעמק מתחלפת בשמיים קודרים וכשאנו יוצאים מהקרון כבר יורד גשם. אנו יורדים בגשם חזרה לשאמפוסן ומשם לוקחים מעלית נוספת למוסט – זוהי מעלית חשופה שעוברת בתוך הענן ואנו מגיעים לקפה למעלה רטובים למדי וקפואים. בקפה אנו מתחממים עם שמיכת צמר, שוקו חם ותה, ושורפים כשעה עד שהגשם נרגע. השמיים נפתחים מעט ואנו מחליטים להמשיך חזרה בדרך עפר רחבה ומהירה, שבהמשכה כביש שמחזיר אותנו למורזין.

קרוס קאנטרי במורזין!!

אחרי ארבעה ימי רכיבת קרוס קאנטרי מלאים באזור המסקנה ברורה – יש הרבה מה לעשות עם אופני קרוס קאנטרי במורזין! בארבעה ימים רכבנו רק חלק מהמבחר שיש לאזור להציע, כולל עליות ארוכות ומפרכות, מסלולים מתגלגלים, ירידות אינסופיות, דרכים רחבות וסינגלים ברמות שונות. רכבנו בנוף מגוון ועוצר נשימה בשוייץ וצרפת, והגענו לפינות קסומות שניתן להגיע אליהן רק ברגל או באופני קרוס קאנטרי או שבילים (וכן, במקרים מסויימים גם אופני שטח חשמליים). ברוב המסלולים יש אפשרות לחיתוך בעזרת מעליות ובחירת מסלול בירידה בהתאם לרמה – סינגלים או דרכים רחבות, ובמקרים מסויימים כביש. גם הגישה למים ואוכל מוסיפה לחווייה – לא עוברת יותר משעה ללא אפשרות למילוי מים או לעצירת קפה או סנדוויץ', מה שמאפשר לרכוב עם בקבוק מים אחד וכמה חטיפי אנרגיה.

החכמה היא לתכנן ולרכב מסלול מעגלי, מגוון, רכיב ברובו, עם אופציות שונות בהתאם למז"א, הכושר ורמת הרכיבה, ולהיות מסוגל לסיים את המסלול בשלום לפני החשכה. אין בשטח סימון מספיק ברור עליו ניתן להסתמך והרוכבים נדרשים לניווט עצמאי על פי קובץ GPS. גם המפות ברובן לא מספיק מפורטות. לעונה הבאה קלאב ג'ירף מתכננים להציע את המסלולים שהוכנו על ידם בקיץ הנוכחי לאופני קרוס קאנטרי ושבילים, כולל חלוקה לרמות רכיבה וטיפים שונים להתמצאות. קיימת כמובן אפשרות נוספת לקחת מדריך מקומי שיעלה בסביבות 200 אירו ליום.

חווייה

העולם מלא אפשרויות והבחירה קשה. אירופה בכלל וצרפת בפרט מלאה באתרי רכיבה ובנופים מדהימים. מורזין היא אחד ממרכזי רכיבת השטח הגדולים באירופה והביקור בה מומלץ לכל חובב אופניים. גם ההגעה בטיסה ישירה לז'נבה יחסית קלה. האווירה בסוף יום רכיבה כשכל הרוכבים מתנקזים חזרה לעיר היא מחשמלת – משפחות שלמות על אופניים, נערים רוכבים הלוך חזור על גלגל אחד ברחוב הראשי, רוכבי כביש, חנויות אופניים רבות, ורוכבים מלוכלכים מיום רכיבה יושבים על בירה וסיפורי גבורה. אמנם לובשי הטייטס הבודדים יחסית בולטים לעין בין הדאונהילרים, אבל על הבירה של אחרי לכולם יש סיפורים וחוויות דומים. מורזין היא גם יעד פופלארי למשפחות, עם פעילויות שונות כמו טיולי הליכה, ראפטיג, צניחה, קניוניג, שחייה, והפעלות לילדים בקיץ, כך שבהחלט ניתן לשלב ביקור משפחתי עם מספר רכיבות.

הכותב היה אורח חברת תיירות האופניים "קלאב ג'ירף" המשווקת חופשות אופניים במורזין.

 

שתף פוסט זה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן