עיצוב עבור הגיל השלישי

כאשר פונים אליי זוגות בגיל השלישי, המעוניינים לשנות ולעצב את ביתם, זה מהווה עבורי הזדמנות ואתגר לסייע, לרענן ולהביא שינוי במרחב מחייתם לצרכיהם, ולהתאימם לפרק החדש ולנסיבות החיים המשתנות. עיצוב ביתם של בני הגיל השלישי לא יהיה זהה לעיצוב ביתם של זוגות צעירים, משפחות או רווקים.

בפרויקט כזה, חשוב להתחשב בצרכיהם של הלקוחות. בטיחות ונוחות הם שני קריטריונים חשובים ביותר לדיירים המבוגרים, נושא חשוב חייב להילקח בחשבון תוך הקפדה גם על עיצוב הפנים של הבית. מספר טיפים קטנים אך חשובים:

א. רוחב פתחי דלתות ומעברים רחבים. יש חשיבות ליכולת התנועה בחלל, ולא רק במקרה של שימוש בכיסא גלגלים או עזרי הליכה, אלא גם לכבדי תנועה ולמתקשים. בהליכה חשובים הפתחים המרווחים שיהיו מדויקים ויאפשרו תנועה ללא הגבלה תוך מתן בטחון ויאפשרו נגישות לכלל החדרים השונים בבית.

ב. תאורת הפנים. את עוצמת המאור בבית יש לתכנן ולהתאים לדייריו ולפעילות השותפת. בתכנון תאורה משתמשים בטכניקות רבות. אני משתמשת לרוב בשיטת שכבות התאורה הפזורות בבית שמאפשרת הבאת יותר אור בגווניו המתאימים למקומות הנדרשים כגון מטבח או מדרגות יחד עם תאורת אווירה ועבודה בנקודות מנוחה או קריאה.

ג. תכנון אחסון. הנושא חשוב ביותר כאשר מגבלות תנועה חלות על האדם. תכנון מדויק של כל יחידות האחסון מארון המזווה במטבח ועד לתחליף לבוידם הוותיק המצוי בכל דירה. תוכניות הנגרות, בחירת הסגנון הרצוי לבני הזוג תוך הקפדה על מרווחים, דלתות נפתחות בכיוונים נוחים והנגשת חפצים וכלי שימוש חשובים לבני הזוג. למטבח כמובן, יהיה מקום ייחודי משלו לכל הקשור לתכנון. רצוי להיוועץ עם מעצבת הפנים בעת תכנון פרטני של המטבח.

ד. מערכת חשמל המותאמת לגיל הזה, חייבת לכלול נושאים כגון מערכת אזעקה ולחצני מצוקה. לא בהכרח ישנה התאמה לבית חכם ומתקדם, אך ישנה חשיבות רבה בהתאמת מתגים ושקעים למקומות וגבהים המתאימים, על מנת להקל ולהנגיש מוצרי חשמל בבית.  מוצרי החשמל הפזורים בבית חייבים להיות ממוקמים במקומות בטוחים אך נגישים – דוגמא תנור הממוקם מעל גובה שיש במטבח כך שאין צורך להתכופף ע"מ להוציא ממנו תבניות כבדות.

ה. אירוח וחוג חברתי. ידוע כי חוג ופעילות חברתית הינם נדבך חשוב בתקופת גיל הזהב. ויש להקפידה ולהתאים את הבית כך שניתן יהיה לקיימה. במידה ובני הבית מארחים, יש למקם ריהוט כגון פינת האוכל באזור כך שלא יאלצו להזיז ריהוט כבד במקרה של פתיחת שולחן לאירוח, ולכן יש להימנע מהצבת ריהוט כבד באזור זה. כדאי לשלב ארון קרוב שבו יאוחסנו כל כלי האירוח, כמו צלחות, כוסות ומפות השולחן.

ו. חדרים רטובים כגון אמבטיות וחדרי כביסה. מקלחונים רחבים רצויים בשלב זה ועדיף שיחליפו את האמבטיות אשר תופסים מקום יקר ובדרך כלל אינן בשימוש כלל. יש כמובן לקחת בחשבון אמצעי בטיחות ואמצעי עזר כגון ידיות ומאחזים במידת הצורך. ניתן לאבזר את המקלחון בברז מתזים מיוחדים אשר יפנקו לא פחות, ויאפשרו שימוש במקלחון בכל מצב פיזי.

לרוב אני נפגשת עם זוגות ותיקים, אשר יודעים את רצונם וצרכיהם. כבוגרים ועם ניסיון חיים, לרוב לקוחותיי יודעים את אשר רצונם ואני, תוך תכנון קפדני והתחשבות רבה, אני מנסה לתת לבית תחושת רעננות, והתחדשות, חום ומשפחתיות. במקרים רבים לזוגות רכוש וריהוט שלהם חשיבות סנטימנטלית ולהם אני תמיד אתן מקום מיוחד בתכנון ולפעמים ריהוט מסוים מהווה הבסיס והעוגן שמסביבו יחול הפרויקט כולו. נאחל לכל המבוגרים, הצעירים ביניהם ואילו שצעירים ברוחם בריאות טובה, חופש לצאת ממרחב ביתם ולחזור אליו בשמחה גדולה.

למידע נוסף כנסו לאתר

 

 

 

 

 

שתף פוסט זה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן