ניתוחים משפרי פוריות – טיפול בהפרעות פוריות המתמקד במקור הבעיה

מתקשים להיכנס להריון? מעוניינים בטיפול מקיף שלא מתבסס רק על פתרונות הורמונאליים מסוכנים ובעלי תופעות לוואי? ייתכן שיש מענה מדויק לאי הפוריות, המתמקד במקור הבעיה עצמו.

 אי יכולת להיכנס להריון ספונטאני הינה בעיה שממנה סובלים זוגות רבים בישראל. אי-פריון מוגדר כהעדר כניסה להריון לאחר יחסי מין סדירים ולא מוגנים במשך שנה. אם האישה היא מעל גיל 35, הפרעת הפוריות מוגדרת כבר אחרי שישה חודשים. במרבית המקרים, במרפאות פוריות מתבססים על טיפולי פוריות לפתרון בעיה זו. הבעיה היא שטיפולים אלו כרוכים בלא מעט סיכונים ותופעות לוואי. לכן חשוב לדעת שלעיתים ניתן להתמודד עם בעיית אי פוריות באמצעות טיפול ישיר במקורה.

הגורמים לאי פוריות

קיימים גורמים שונים המובילים לחוסר פוריות כגון:

  • הפרעה במבנה התקין של החצוצרות, הרחם והשחלות
  • הפרעה מכאנית אשר פוגעת בתפקוד החצוצרות והשחלות
  • הפרעות הורמונאליות
  • אנדומטריוזיס
  • בעיות בזרע של בן זוג.

כדי שיתרחש הריון  יש מספר שלבים הנדרשים להתבצע באופן תקין ומסונכרן. הפרעה באחד השלבים עלולה לעכב או למנוע הריון. בין היתר יש צורך במחזור ובביוץ סדירים, ביציות באיכות טובה, שחלות נטולות הדבקויות וציסטות, חצוצרות פתוחות ותקינות, בחלל ודופן רחם תקינים ללא חריגות, וברירית רחם סדירה ומעובה דיה. מצבים של הדבקויות באגן ובבטן עקב ניתוחים בעבר, אנדומטריוזיס או זיהומים, עלולים לפגוע בפוריות האישה. הפרעות מבניות של הרחם, ממצאים חריגים בחלל הרחם ופגיעה ברירית הרחם עלולוים להפריע בהשררשה של העובר ובהחזקת ההריון.את חלק מבעיות האי פוריות ניתן לפתור על ידי ניתוחים גניקולוגיים מתקדמים.

ניתוחים גינקולוגיים מתקדמים לשיפור תת-פוריות הנובעות מבעיה בחלל הבטן והאגן

  • ניתן לפתור את הבעיות הללו על ידי ניתוח מסוג לפרוסקופיה אשר מבוצע דרך ניפוח של חלל הבטן ועבודה דרך מספר חורים קטנים בדופן הבטן. לניתוחים לפרוסקופים יתרונות מרובים לעומת ניתוחים שמבוצעים על ידי חתך גדול בדופן הבטן כולל פחות זיהומים וכאבים, החלמה מהירה וטובה יותר ופחות סיכון של סיבוכים.
  • בלפרוסקופיה ניתן לבצע הפרדת הדבקויות, הוצאת ציסטות שחלתיות והסרת נגעי אנדומטריוזיס. במהלך הניתוח ניתן גם לבצע הזרקת צבע דרך החצוצרות ולבצע פתיחה של החצוצרות במידה והן חסומות.
  • הסיכוי להרות ספונטנית בשנה הראשונה אחרי לפרוסקופיה להפרדת הידבקויות מגיע עד 70% (תלוי בחומרת ההידבקויות) ועומד על 50-60% אחרי לפרוסקופיה לטיפול באנדומטריוזיס. לניתוחי אנדומטריוזיס חשיבות גם בשיפור סימפטומים שונים וכאבים הקשורים למחלה.
  • במקרים של הידבקויות בחצוצרות נמצא כי ניתוחים לפתיחת הידבקויות בקצוות החצוצרה נמצאו עדיפים על פני IVF במקרים בהם ההידבקויות יחסית קלות. במקרה של הידבקויות קשות פתיחת החצוצרות משפרת פוריות במידה דומה לזו של IVF אך הסיכון להריון חוץ רחמי הוא יותר משמעותי.
  • בכל מקרה של חצוצרה חסומה, במידה ולא ניתן לפתוח את החצוצרה יש לבצע כריתה של החצוצרה מכיוון שחצוצרה חסומה פוגעת בסיכוי להשרשת עובר גם אם מבוצעת הפריה חוץ גופית.
  • בעיה נוספת שניתן לפתור בניתוח היא תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCO) המתבטאת בביטוי יתר של הורמונים גבריים, שיבוש במחזור החודשי ובעיות פוריות. אצל נשים עם PCO ניתן לבצע קידוח שחלות במהלך לפרוסקופיה. בפעולה זו מבוצעים 8-12 חורים בדופן כל אחת מהשחלות. נמצא כי קידוח מאפשר ל-80% מהנשים לקבל מחזורים סדירים ול-54-68% מהנשים להרות בשנה הראשונה אחרי ניתוח.
  • חשוב לזכור כי טיפול ניתוחי עשוי לאפשר למטופלת מספר הריונות. זאת לעומת הפריה חוץ גופית אשר עשויה לדרוש מספר מחזורי טיפול לצורך השגת כל הריון.
  • חשוב לדעת כי ניתוחים משפרי פוריות יכולים להיות ניתוחים עדינים וסיכויי ההצלחה תלויים במידה רבה במיומנות של המנתח.
  • לפני ניתוח יש לדון עם המנתח על סיכויי ההצלחה וסיכונים אפשריים מהניתוח. במקרים בהם בכל מקרה יש צורך בביצוע IVF כגון בעיית זרע קשה אצל הבעל, ניתוח לפני תחילת הטיפולים לא תמיד הכרחי.

ניתוחים גינקולוגיים מתקדמים לשיפור תת-פוריות הנובעות מבעיה תוך רחמית

  • הפרעות בחלל הרחם עלולות לפגוע ביכולת של העובר להשתרש בדופן הרחם ולהתפתח להריון תקין.
  • הפרעות בחלל הרחם יכולות לנבוע מפוליפ רחמי, הדבקויות תוך רחמיות, מחיצה רחמית, הצטלקות של רירית הרחם או שרירן (מיומה) הבולט לחלל הרחם.
  • בבעיות בחלל הרחם ניתן לטפל בצורה טובה על ידי ביצוע פעולה הנקראת היסטרוסקופיה.
  • הפעולה מבוצעת ללא הרדמה או תחת הרדמה כללית. במהלך הפעולה נכנס המנתח עם מכשיר הנקרא היסטרוסקופ לתוך חלל הרחם. ההיסטרוסקופ הוא מכשיר ארוך עם מצלמה ושרוול עם אלקטרודה או מכשיר מכאני שמאפשר למנתח לראות בצורה מוציינת את חלל הרחם ולבצע פעולות כגון הפרדת הדבקויות, הסרת מחיצה תוך רחמית, כריתת פוליפ רחמי או שרירן ועוד.

במסגרת עבודתו, מבצע ד"ר יובל קאופמן מגוון רחב של פעולות וניתוחים גינקולוגיים זער פולשניים כולל כריתת שרירנים, כריתת רחם, תיקון צניחה של אברי האגן ועוד.

לקבלת פרטים נוספים אודות טיפולים גינקולוגיים מתקדמים צרו קשר עם מרפאתו של ד"ר יובל קאופמן בטלפון 072-3728083 או במייל [email protected]

שתף פוסט זה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן