נותנים לך דירה במתנה?

מה המשמעות של הסכם מתנה במקרקעין, האם זה לטובת הצדדים? כל התשובות כאן.

אנשים רבים רוצים להעניק נכס במתנה ליקיריהם. הסכם כזה נקרא 'הסכם מתנה של דירה' ולפיו מתבצעת עסקה בה צד אחד מעביר לצד אחר זכויות בקרקע, כמו דירת מגורים, במתנה, בחינם.

הסכם מתנה או עסקת העברה דירה ללא תמורה בין בני משפחה מקרבה ראשונה הם די נפוצים.

חשוב לדעת כי כדי לזכות בפטור במס שבח ומס הרכישה הקבועים בחוק, הסכם המתנה חייב להיעשות באופן שבו הצד המעביר לא מקבל כסף וגם לא טובת הנאה אחרת כלשהי וגם לא תמורה עתידית כלשהי בעתיד.

 

ישנם מספר מקרים נפוצים, שיובילו להכנת הסכם מתנה:

  1. הרצון לתת מתנה, פשוטו כמשמעו. הורה מעונין לתת מתנה לאחד מילדיו וללא כל אינטרס כספי. ניתן להתנות בהסכם כי זכויות ההורים לגור בדירה לכל חייהם, זאת כדי למנוע מצב בו הילד, מקבל המתנה יבקש לפנות את ההורים מן הדירה. הביטחון נעשה באמצעות רישום הערת אזהרה בלשכת רישום המקרקעין לטובת נותני המתנה.
  2. הורה, שכבר יש בבעלות דירת מגורים ומעוניין לרכוש דירה נוספת, מעביר את דירתו ללא תמורה לילדו, במטרה ליהנות מפטור מתשלום מס רכישה מלא או מופחת, לפי מדרגות מס הרכישה עבור הדירה הנרכשת.
  3. הורים מעבירים דירה בעודם בחיים לילדיהם במקום להוריש אותה, במטרה למנוע סכסוכי ירושה עתידיים בין ילדיהם היורשים. הסכם מתנה כזה מטרתו למנוע מצב בו הילדים יתנגדו לצוואה של ההורים מסיבה שהם לא מרוצים מהצוואה או מכל סיבה אחרת.

 

האם אפשר פשוט להעניק את המתנה וזהו?

הסכם מתנה במקרקעין חייב להיערך בכתב באמצעות תצהירים של נותן המתנה ושל מקבל המתנה, הכוללים את פרטי הדירה.

על הסכם המתנה להיות מדווח למשרדי מיסוי מקרקעין, לאחר בדיקת הפטורים וההקלות במס השבח ומס הרכישה. יש לרשום את העסקה כמו כל מכירת דירה בלשכת רישום המקרקעין או מנהל מקרקעי ישראל או בחברה המשכנת, בהתאם לנסיבות.

 

האם אפשר לחזור ולהתחרט על המתנה?

חוק המתנה קובע שתי אפשרויות אשר לפיהן אפשרית חזרה מהתחייבות, והן :

א. כל עוד לא שינה מקבל המתנה את מצבו בהסתמך על ההתחייבות (ובלבד שנותן המתנה לא ויתר מראש ובכתב על רשות זו).

ב. בנסיבות בהן החזרה מהמתנה נובעת מהתנהגות מחפירה מצד מקבל המתנה כלפי נותן המתנה או בן משפחתו, או שחלה הרעה ניכרת במצבו הכלכלי של נותן המתנה.

כאשר אחת מהנסיבות האלו מתקיימת, רשאי נותן המתנה לחזור בו מההתחייבות, ובלבד שהמתנה טרם הוקנתה פיזית. במידה והמתנה הוקנתה למקבל, לא אפשרי לבטל את המתנה, באמצעות אחת מעילות אלו, ויש לנקוט בצעדים משפטיים של הגשת תביעה לבית המשפט.

 

האם ניתן לבטל הסכם מתנה?

אפשר, אולם יש לעבור תנאי סף. על מנת לבטל הסכם מתנה, יש להגיש תביעה מתאימה. לאחר הגשת כתב התביעה על ידי מי שטוען לביטול המתנה, יגיש הנתבע כתב הגנה, ויקבע דיון קדם משפט, במסגרתו יברר בית-המשפט עם הצדדים מהן המחלוקות העומדות לדיון, ויקבע את סדרי הדין. בהמשך, יתקיימו דיוני הוכחות שבהם יחקרו בחקירות נגדיות עדי הצדדים, ולאחר מכן יינתן פסק דין. מכיוון שמדובר במתנה, בתי המשפט בודקים באופן קפדני מה היה רצונו של מעניק המתנה ולכן חשוב להבין מדוע ניתנה המתנה ואם היא הגיונית בנסיבות המקרה.

 

לייעוץ בנושא הסכם מתנה, השיקולים באם לערוך הסכם כזה בנסיבות הרלוונטיות, היבטי המיסוי ועוד, פנו לעו"ד רוני הראלי, המתמחה בתחום:

טלפון 03-6935290, מגדל המוזיאון, ברקוביץ' 4 ת"א.

 

 

שתף פוסט זה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן