הוספת מרפסות מרפסות לבניין – איך זה עובד?

מעוניינים לנהל פרויקט של תוספת מרפסת, אבל בלי לצאת פראיירים? כדאי שתפנו למשרד תכנון אשר מרפסות הן תחום התמחותו העיקרי, המספק שירות משולב של אדריכל ומהנדס.

לא אחת, ועד בית המקדם פרויקט של תוספת מרפסות בבניין המגורים, מבקש להעביר את האחריות שנמסרה לו אל חיקו של קבלן. את הקבלן הוועד מאתר דרך מנוע החיפוש של גוגל וממנו הוא מצפה שינהל את כל הפרויקט, מתכנונו ועד לביצועו. חשוב להבין שגישה זו מוטעית מיסודה, והיא עלולה לגרום לתקיעת ואף לביטול הפרויקט. הצלחת הפרויקט והיותו מבוצע באופן נכון והוגן, דורשת ליצור הפרדה בין הגורם המתכנן לגורם המבצע. ברגע שחתמתם על חוזה עם קבלן הכולל כבר את מחיר המרפסת, כל מוט ברזל שייכנס לבטון יהיה על חשבונו. לקבלן מאותו רגע יש אינטרס להכניס כמה שפחות ברזל לתןך בטון טורקי זול שיעמדו על כמה שפחות קלונסאות עם כמה שפחות "קוצים" המחברים את המרפסות למבנה. כשהמתכנן מקבל את שכרו מהקבלן, הלחץ עליו יהיה להוריד עלויות גם על חשבון איכות ובטיחות הבניה. כשהמתכנן מקבל את שכרו ממך, הלקוח, הוא מתכנן את המרפסות הכי איכותית ועליה מתקבל היתר בניה ששייך לך הלקוח, ולא לקבלן. עכשיו ניתן לעשות מכרז בין הקבלנים על מפרט ידוע של חומרי בניה ותכניות.

במילים אחרות, במקום לחפש קבלן לכל הפרויקט כדאי שלשלבי התכנון תחפשו משרד תכנון המשלב שירותי אדריכלות והנדסה, ואשר מרפסות הם תחום התמחותו העיקרי.

להתחיל באפיון הפרויקט

הצלחת פרויקט תוספת מרפסות תלויה קודם כל באפיונו על ידי משרד תכנון מקצועי ומנוסה, בין היתר מבחינת גודל מרפסת, סוג מעקה, שטחים מותרים לבנייה, מגבלות בתכנון בגין קווי הבניין וכדומה. לאחר שאפיינתם  את הפרויקט יש לפנות לעירייה, למחלקת רישוי הבניה, לשם קבלת היתר בניה. בשלב זה לא אחת העירייה מציבה דרישות ספציפיות ו/או נוספות, למשל עבור תקנות מכבי אש חדשות או גדר החורגת בשטחה שיש לפרק בטרם קבלת ההיתר. מילוי הדרישות יוביל לתוכנית סופית עבור פרויקט המרפסות וקבלת ההיתר המיוחל.

תכנון נכון של מרפסות

יש להבין כי תכנון תוספת למרפסת שונה מבנייה חדשה ולכן חשוב לבחור במשרד תכנון מנוסה, המכיר היטב את כל דרישות החוק והשינויים שחלו בו עם השנים, ושיש מאחוריו שורה ארוכה של פרויקטים מוצלחים. הידע והניסיון ניכרים בהכרות עם כל התקנות וההקלות הייעודיות לתחום המרפסות, המאפשרות להפיק את המרב מהפרויקט. כמו כן תכנון נכון של תוספת מרפסת דורש לדעת כיצד לשפר את חזות הבניין, לחזק אותו ולהיטיב את איטומו, הן מבחינה אדריכלית והן מבחנה הנדסית. מעבר לכך, משרד תכנון מקצועי ידע להתמודד ולהגיב בזמן קצר לגילוי של הפתעות בלתי צפויות במהלך הבניה, כדוגמת יסודות או צנרת שאינה מתועדת, ולספק עבורן בשטח פתרונות יעילים ותקניים.

אז כמה זה עולה לכם?

רק לאחר קבלת ההיתר מהרשות המקומית ניתן לתכנן בפירוט את הוספת המרפסות. התכנון לוקח בחשבון שורה ארוכה של פרמטרים כמו כמות בטון וברזל, מידות מעקות, מאפייני שיפוץ חיצוני ולובי וכיוצא בזאת. כעת, כשהתוכנית מוכנה, זה הזמן להוציאה למכרז ולקבל עבורה הצעות מחיר מקבלנים. מכיוון שבשלב זה הבלתי ידוע ורמת הסיכון קטנים, סביר להניח שהצעות המחיר תהיינה הרבה יותר נמוכות.

תכנון תקציב נכון

את התקציב לפרויקט הוספת מרפסות חשוב לפרק לחלקים המשלבים נקודות עצירה ומחולקים למספר רמות דיוק. החלוקה המספקת לוועד ולדיירים אומדן ברור לכל אורכו של הפרויקט, כולל עלות מדויקת לתכנון הפרויקט עבור שכר טרחה של משרד התכנון, עלות מקורבת עד לקבלת היתר בנייה מהרשויות, ולבסוף עלות בנייה משוערת המפורטת בחוזה מול קבלן.

לקבלת עוד מידע בנושא הוספת מרפסות ניתן ליצור קשר עם משרד אייכבאום אדריכלות והנדסת בניין בטלפון 073-3742721.

שתף פוסט זה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן