טיפים להפחתת ארנונה

חיובי הארנונה שאתם מקבלים כאנשים פרטיים או בעלי עסקים, אינם גזירת גורל! במקרים רבים ניתן להפחית את הארנונה, ולחסוך סכומי כסף משמעותיים, באמצעות מספר צעדים שיפורטו בכתבה הבאה.

חיובי הארנונה מהווים חלק בלתי נפרד מהוצאות של עסקים מכל מגזרי המשק. לאור השכרה או רכישה של נכסים כגון שטחים תפעוליים, שטחים מסחריים, משרדים וחנויות, נשלח בכל תחילת שנה חיוב ארנונה מטעם העירייה או המועצה המקומית. דברים אלו נכונים כמובן גם לגבי אנשים פרטיים השוכרים או רוכשים דירה בשטחה של הרשות המקומית. חשוב לדעת כי במקרים רבים ניתן להקטין את חבות הארנונה ובכך לחסוך סכומים בלתי מבוטלים, החל ממאות ועד לעשרות אלפי שקלים כתלות בגודל הנכס, סוג השימוש בו וסיווגו.

 

ארנונה – לא מדע מדויק

גובה הארנונה שיש לשלם תלוי בין היתר בסיווג הנכס שלכם, למשל סיווג של תעשייה, משרד, מגורים, מלאכה, תחנת דלק וכדומה. מדובר בשיטה שנראית על פניה מסודרת ומאורגנת היטב, אולם לא פעם יש איתה בעיות עקב סיווג לא נכון של אופי הפעילות והשימוש בנכס. מכאן קצרה הדרך לחיובים שגויים וגבוהים מדי. הגורם השני שממנו מושפע סכום הארנונה הוא שטח הנכס, שככל שהוא גדול יותר כך הסכום גדל, אולם גם כאן יש לעיתים קרובות סוגיות מורכבות. למעשה, עד היום אין דרך אחידה לחישוב שטחים של נכסים, כאשר רשות אחת יכול להתייחס רק לשטח הפנימי, אחרת מתייחסת גם לקירות פנימיים וחיצוניים, ואחרת גם לשטחים משותפים. כל זאת עוד לפני שהזכרנו טעויות אנוש במדידות ובחישובי השטחים, או מורכבויות הקשורות לשטחים שונים באותו הנכס המשמשים לצרכים שונים. אכן, אנשים ועסקים רבים משלמים ארנונה גבוהה יותר מזו שהיו צריכים לשלם בפועל, ואין סיבה לעשות זאת.

 

אז איך מקטינים את החיוב?

קודם כל כדאי לפנות לבעל מקצוע בתחום המשפט המנהלי והרשויות המקומיות, שברשותו ניסיון רב בנושא. גורם כזה יעזור לכם להתנהל בצורה יעילה וחכמה מול סבך הבירוקרטיה מבלי לבצע טעויות שיעלו לכם ביוקר. יש לציין כי הרשויות המקומיות והעיריות פתוחות למשא ומתן, ויתורים ופשרות לגבי חיובי הארנונה, אבל לשם כך צריך לפנות לערוצים הרלוונטיים, החל ממנהל הארנונה ועד לעירייה. לפי החוק, כל אדם פרטי או עסק יכול בתוך 90 יום מקבלת חיוב הארנונה להגיש השגה למנהל הארנונה, הליך שבאמצעותו ניתן להפחית את חיוב הארנונה. גם אם הבקשה נדחתה באופן מלא או חלקי, ניתן להגיש ערר לוועדת ערר לענייני ארנונה, וניתן גם לערער על החלטות הוועדה באמצעות פניה לבית המשפט המוסמך. בפניות אלו ניתן להראות טעויות בדרישות התשלום עקב שגיאות בסיווג, בגודל ובסוג השימוש בנכס, להשיג הפחתה ובמקרים מסוימים גם ביטול של החיוב הארנונה השגוי.

 

עוד אפשרויות להפחתתה ארנונה

מלבד האמור לעיל ישנם עוד מספר צעדים העשויים להביא להפחתת הארנונה. כך למשל, כאשר מדובר בעסק ניתן לבדוק אם קיימות הטבות של הרשות המקומית, המעוניינת לקדם את הפעילות העסקית, התעסוקתית והמסחרית בתחומה. אחת ההטבות האלו יכולה להיות הנחה בארנונה. אפשרות נוספת היא לפעול להקטנה של שטח הנכס המחושב כיום בארנונה, אך למעשה אינו מנוצל לצרכי העסק. מעבר לכך ישנן דרכים נוספות שעליהן יספרו לכם גורמים מקצועיים בתחום. 

דוגמא טובה לגורם שכזה הינו משרד עורכי הדין אריק כהן, המתמחה בתחום המשפט המנהלי והרשויות המקומיות, ועוסק בין היתר בביטול והפחתת חיובים במיסוי מוניציפאלי. למשרד ניסיון רב בבדיקת, הפחתת וביטול חיובי ארנונה של נישומים פרטיים ועסקים, במתן ייעוץ ובניהול משא ומתן מול הרשויות. המשרד פועל מול כל הערכאות והגופים הרלוונטיים כגון מנהל הארנונה, ועדת ערר לענייני ארנונה, בית משפט לעניינים מנהליים ועד לבית המשפט העליון. 

 

להמלצות ופרטים נוספים אודות הפחתת חיובי ארנונה, פנו אל משרד אריק כהן בטלפון 03-5099199.

 

שתף פוסט זה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן