וסטיבוליטיס – בעיה גופנית שאפשר לטפל בה!

אחת מכל ארבע נשים סובלת מכאבים בזמן קיום יחסי מין, ואצל אחת מכל עשר נגרמים הכאבים מתופעה שנקראת וסטיבוליטיס, או בשמה המעודכן – וסטיבולודיניה. בניגוד לעבר, כיום יודעים שהמקור לכאבים אלו אינו פסיכולוגי אלא גופני מעיקרו, ובהתאם לכך גם ישנם טיפולים יעילים.

 

וסטיבוליטיס היא תופעה שכיחה שהמאפיין העיקרי שלה הוא כאבים בפתח הנרתיק. האישה סובלת מרגישות רבה ואי נוחות באופן תדיר ולכך מצטרפים כאבים עזים בזמן קיום יחסי מין ולעיתים בעת מתן שתן. לתופעה זו יש כמובן השפעות מכריעות על איכות החיים, כגון חוסר יכולת ליהנות מיחסי מין על כל המשתמע מכך, קושי לשבת על כיסא בעבודה לזמן ממושך, סבל רב במתן שתן, ועוד. למרבה הצער, יש נשים שעדיין מתביישות מפנייה לטיפול ומושפעות ממידע שגוי האומר שמדובר בתופעה פסיכולוגית לחלוטין. ואולם, ככל שדוחים את הטיפול הולכת ונפגעת הזוגיות וישנה פגיעה קשה ומתמשכת באיכות החיים של האישה. לעומת זאת, מי שבוחרת לטפל בוסטיבוליטיס יכולה לשנות ולשפר את איכות החיים שלה באופן משמעותי.

 

לא פסיכולוגי אלא פיזי

עד לפני כשלושה עשורים סברו שכאבים בקיום יחסי מין הם תוצאה של התכווצות בלתי רצונית של שרירי פתח הנרתיק (וגיניסמוס). לפי דעה זו, מדובר בבעיה נפשית, כלומר דחייה לא מודעת של בן הזוג, או פחד מקיום יחסים, שמקורם בטראומה מינית מהעבר או אפילו במחלת נפש. על כן, המטופלות הופנו לטיפול אצל פסיכולוג או פסיכיאטר. למרבה הצער, עד ימינו, רבים בקרב הציבור, ואפילו בקרב המטפלים, ממשיכים להאמין שהכל נפשי – "בראש שלך". הם אינם מודעים לכך שמדובר בבעיה גופנית, אשר הקשיים הפסיכולוגיים נובעים ממנה ולא להיפך. למעשה, הסיבה להיווצרות וסטיבוליטיס טמונה בהתרבות של תאי עצב באזור מסוים בפתח הנרתיק, מה שהופך אותו רגיש עד מאוד למגע.

 

​אבחון של וסטיבוליטיס

 את האבחון של וסטיבוליטיס יש לבצע אצל מומחה למיילדות וגינקולוגיה בעל ניסיון רב, כדוגמת פרופסור יעקב בורנשטיין המשמש כמנהל מחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי לגליל. האבחון מתחיל בשיחה עם האישה ובן זוגה, במהלכה ישמע מהם הרופא על התסמינים. לאחר מכן תבוצע בדיקה עם מכשיר אופטי מגדיל בשם קולפוסקופ שתאפשר אבחון מדויק של המצב הרפואי. לבסוף מבצעים בדיקה עם "מטוש" עדין שאינו כולל החדרה לנרתיק, ובאמצעותו מפעיל הרופא לחץ על מקומות שונים בפתח הנרתיק על מנת לבחון את מידת רגישותם.

 

הטיפול בוסטיבולוס

 העיקרון המנחה בטיפול בוסטיבולוס הוא ללכת "מהקל אל הכבד", כאשר התוכנית מערבת טיפולים שהוכחו כיעילים לאורך השנים. בשלב הראשון המטרה היא להקל ככל האפשר על הכאבים, למשל על ידי לבישת תחתונים מכותנה בלבד, הימנעות ממכנסיים מבדים קשים או מכנסיים צמודים, שימוש בשמנים מרגיעים, הימנעות מגלולות, תזונה נכונה, שימוש בסבונים שמתאימים לאישה, ועוד.

 

בנוסף, ייתכן שיומלץ על טיפול עם משחות או תרופות המשפיעות על הרגישות העצבית, תרגילי פיזיותרפיה לחיזוק רצפת האגן ולהפחתת כאבים, קבלת ייעוץ מיני לאישה ובן זוגה, וכן טיפול פסיכולוגי להקטנת הלחץ הנפשי – מפני שלחצים נפשיים תורמים להתפתחות התופעה.

 

במידה שההתערבויות האלו לא הועילו, ניתן לבצע ניתוח הכולל את הסרת החלק הפנימי של פתח הנרתיק. מדובר בניתוח בטוח ויעיל בעל שיעור הצלחה גבוה, כאשר אצל 89% מקרב הנשים הושג ריפוי מלא או חלקי. יחד עם זאת, יש לזכור כי מדובר בניתוח מיוחד המבוצע באזור רגיש, ולכן רצוי שהוא ייעשה על ידי מומחה בעל ניסיון רב.

 

לפרופסור יעקב בורנשטיין מרפאה גם בתל-אביב.

 

למידע נוסף בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ואבחון, פנו אל מרפאתו של פרופסור יעקב בורנשטיין, מנהל מחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי לגליל, בטלפון 04-9001790.

 

שתף פוסט זה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן