הסכם ממון על דירה – דברים שחשוב לדעת

הדירה היא הנכס המשמעותי ביותר שעומד לרשות מרבית הזוגות, ולפיכך בעת פרידה וגירושין היא עשויה להוות סלע מחלוקת. כיצד מתייחס החוק אל הדירה ואיך הסכם ממון תורם ליישוב מראש של הסוגיות? על כך בכתבה הבאה.

כאשר בני זוג מתגרשים (או ידועים בציבור נפרדים) יש לחלק את הרכוש המשותף שלהם לפי העיקרון של איזון משאבים. לשם כך, מבוצעת הערכת חשבונאית של סך הנכסים והחלוקה הסופית תהיה שווה בשווה. זהו העיקרון והוא חל על מכלול הנכסים – החל ברכב והדירה, דרך חשבונות בנקאיים וחסכונות, ועד לזכויות פנסיוניות ומוניטין. על פניו מדובר בעיקרון צודק אולם לעיתים הוא עלול להחטיא את מטרתו ולפגוע באחד הצדדים. הסכם ממון שעליו חותמים בני הזוג לפני הנישואין נותן לכך מענה ויוצר פתרון הוגן, מוסכם וידוע מראש.

 

למה צריך הסכם ממון דירה לפני הנישואין 

כאמור, אם הדירה נחשבת לרכוש משותף (מה שנכון במרבית המקרים) הרי שיש לחלקה באופן שוויוני. יחד עם זאת, לעיתים ישנם מקרים בהם אחד מבני הזוג הוא שמביא את הדירה עוד מלפני הנישואין, היא נותרת רשומה על שמו ולכאורה אינה נחשבת ברת שיתוף. אולם הדברים אינם כה פשוטים. מי שיעיין בפסיקות מהשנים האחרונות ימצא לא מעט מקרים בהם דירות כאלו כן נקבעו כברות שיתוף על ידי בית המשפט. הן חולקו בין בני הזוג עקב הגישה האומרת כי עצם המגורים ביחד בדירה מראים על כוונת שיתוף, בנוסף לתרומתו של בן הזוג לתחזוקתה, שיפוצה וכיוצא בזאת. 

המשמעות היא שאדם המביא דירה משלו אל הקשר הזוגי אינו יכול להיות בטוח לגביה במקרה של פרידה. גם בן זוגו אינו יכול לדעת מראש מה תהיה החלטת בית המשפט, ובמילים אחרות – חוסר ודאות. מצב זה של אי וודאות עלול להוביל לבעיות מתמשכות לאורך הקשר וכמובן למאבקים מרים בעת פרידה, ואילו תפקידו של הסכם הממון הוא לפתור את הסוגיה מראש ובאופן ידוע ומוסכם.

האם צריך הסכם ממון על דירה בירושה

לכאורה, דירה שהתקבלה בירושה מצויה במצב עוד יותר "חזק" ובטוח, שכן איזון המשאבים אינו חל עקרונית על מתנות וירושות והן אינן נחשבות לרכוש משותף. יחד עם זאת, סקירה של פסיקות שניתנו בשנים האחרונות מראה שאפילו כאן דירות שהתקבלו ממקור חיצוני הוכרו כדירות משותפות, ואפילו דירות שהתקבלו בירושה ובני הזוג לא גרו בהן. לפיכך, גם כשמדובר בדירה מירושה לא ניתן לומר שיש לגביה וודאות מוחלטת. שוב, הסכם ממון יכול לתת את הביטחון והידיעה מראש לשני בני הזוג, ולאפשר להם לנהל את חייהם על מי מנוחות בהקשר זה.

 

אישור הסכם ממון על ידי נוטריון   

חשוב להבין כי על מנת שהסכם ממון יהיה תקף עליו להיות מאושר על ידי סמכות מתאימה. אם רוצים לאשר הסכם ממון לפני נישואין נוטריון הוא אפשרות מומלצת עקב חיסכון בזמן ובטרחה, לעומת האפשרות לפנות לבית המשפט לענייני משפחה או לבית דין רבני. אכן, אישור הסכם ממון בפני נוטריון הינו בעל תוקף זהה לזה שמעניק בית המשפט, וביכולתו של בעל המקצוע לעשות זאת בצורה מהירה, יעילה וחסכונית.

 

לפרטים נוספים בנושאי הכתבה ולאישור הסכם ממון אצל נוטריון הנכם מוזמנים לפנות אל משרד עורכי הדין ונוטריון רוני הראלי בטלפון 03-6935290.

 

שתף פוסט זה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן