הזדמנויות ואתגרים בפיצול נחלות במושבים

כבר יותר משנתיים חלפו מאז פורסם קובץ החלטות מועצת מקרקעי ישראל, המאפשר בפועל לפצל מגרשים מחלקות המגורים בנחלות. אין ספק שמדובר בנושא המעורר עניין בקרב בעלי הנחלות, הן בשל הפוטנציאל הכלכלי שלו והן בזכות הפתרון הטמון בו לבעיית ההורשה. יחד עם זאת, מדובר בהליך מורכב וארוך שיש לבחון היטב את כדאיותו הכלכלית ולבצעו עם משרד עורכי דין המתמחה ספציפית בתחום זה ואשר הינו בעל ניסיון מוכח אשר ביצע בהצלחה את הליכי הפיצול.

 

דברים שחשוב לדעת על פיצול נחלות

קובץ ההחלטות החדש של רשות מקרקעי ישראל, מטרתו לעגן את זכויותיהם של בעלי הנחלות בחלקת המגורים כחוכרים ולא רק כברי רשות, לרבות הסדרת רישום הזכויות וקבלת חוזה חכירה לטווח ארוך.  במסגרת ההטבות הניתנות למי שמצטרף להחלטות אלו, קיימת גם האפשרות להפריד ולפצל מגרשים מתוך חלקת המגורים בנחלה.

על פי ההחלטות החדשות, מי שמעוניין לעגן ולרשום את הזכויות, נדרש לשלם 3.75% משווי חלקת המגורים לפי שמאות שתערך ע"י רמ"י (עד 2.5 דונם). הדבר יאפשר לקבל הרשאה לבנייה של 375 מ"ר בכל חלקת המגורים, כלומר לבנות כמה יחידות מגורים בנחלה עבור החוכר עצמו וקרוביו (לפחות 3 יחידות). זאת, ללא כל מגבלה ובלי צורך להוכיח רצף בין דורי. מי שיהיה מעוניין לפצל מגרש מהנחלה יצטרך להשלים את יתרת התשלום עד 33% משווי המגרש המיועד לפיצול (ישנן הנחות לאזורי עדיפות לאומית). בנוסף, קיימת אפשרות למי שרוצה להתנתק מרמ"י ולהוון את כלל זכויותיו בחלקת המגורים, לשלם 33% משווי כל חלקת המגורים בנחלה, מה שיאפשר עקרונית לפצל מספר מגרשים מתוך חלקת המגורים וככל שתאשר זאת הוועדה המקומית לתכנון ובניה, זאת בתנאי שעומדים במספר תנאים בסיסיים ובהם הסדרת כלל השימושים החורגים ככל וקיימים כאלו בנחלה, וקיומה של תוכנית לצורכי רישום תקפה.

 

מדוע זה כל כך חשוב?

אין ספק שהאפשרויות הגלומות בהחלטות החדשות של רשות מקרקעי ישראל מעוררות בקרב בעלי הנחלות עניין רב. ראשית, מפני שיש כאן אפשרות מעניינת ליצור מתוך הנחלה מגרש ולמכרו ברווח כספי לא מבוטל,  עצם היכולת ליצור יחידת קרקע עצמאית הנמכרת כחלק נפרד מהנחלה, היא הזדמנות יזמית שיכולה לייצר רווח יזמי מתוך נדל"ן שכבר מצוי בידיו של בעל הנחלה. שנית, ולא פחות חשוב, מדובר בפתרון מצוין לבעיית ההורשה. אם עד לפרסום ההחלטות החדשות ניתן היה להוריש את הנחלה רק לצאצא אחד, מה שהצריך מציאת פתרונות יצירתיים ליצירת איזון הוגן וראוי בין מספר יורשים, הרי שכיום בזכות אפשרויות הפיצול, ניתן לחלק את הנחלה באופן צודק ופחות מעורר מחלוקת בין הילדים.

 

לא כל כך פשוט…

לצד היתרונות החשובים והאפשרויות הגלומות במהלך, יש להבין כי הליך פיצול חלקה אינו פשוט או קצר. למעשה, מדובר בהליכים משפטיים ותכנוניים מורכבים וארוכים, המצריכים בקיאות רבה ושליטה בכמה תחומים במקביל, דיווח לרשויות המס על הפיצול, טיפול בעניינים משפטיים, ביצוע מדידות והכנת תוכניות להפרדת המגרש ועוד. כמו כן, יש לבחון היטב את כדאיות הליך פיצול הנחלה שכן הדבר כרוך בהוצאות לא מבוטלות, על אף שהתשואה הסופית לרוב מצדיקה את עצמה ובאופן משמעותי. יש לערוך אומדנים לעלויות הפיצול, המותאמים לכל מושב ומושב שישקפו את כלל העלויות הנדרשות עד שיושלמו ההליכים ותירשם החלקה החדשה המפוצלת על שמו של הרוכש.

מסיבה זו חשוב שאת ההליכים ילווה משרד עורכי דין המתמחה ספציפית בתחום דיני המושבים והמגזר החקלאי. משרד עורכי הדין גלעד שרגא, מספק מעטפת שירותים הנדרשים לצורך כניסה להליך הפיצול וליווי בכל ההליך עד להשלמתו בסיועם של אנשי מקצוע העוסקים בתחום.. כמו כן למשרד ניסיון עשיר וידע מעמיק בכל הקשור לפיצול נחלות, עריכת הסכמי מכר לרכישת נחלות, הורשת זכויות וסוגיית הבן הממשיך. 

 

לפרטים נוספים בנושא ולקבלת ייעוץ משפטי, הנכם מוזמנים לפנות למשרד עורכי הדין גלעד שרגא בטלפון 03-5500661.

שתף פוסט זה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן