הגנה על זכויותיהם של דיירים בדיור מוגן

דיירים המתגוררים בדיור מוגן מצויים ביחסים מיוחדים מול הבית והמפעיל ברמת הזכויות וקבלת השירותים, ברמה המשפטית והפיננסית. עמותת דיירי הדיור המוגן הוקמה על מנת לחזק את הדיירים, לסייע להם לממש את זכויותיהם, לתת מידע ולפעול למענם במישורים שונים.

 

הדיור המוגן הוא ענף מפותח ומתפתח מאוד בישראל בשנים האחרונות. יחידות הדיור מוצעות לבני גיל הזהב שהינם עצמאיים עם שירותי ניקיון, אחזקה, שמירה, בריאות, תרבות ועוד. אין ספק כי עבור אנשים רבים מדובר בפתרון נהדר המאפשר ליהנות מאיכות חיים טובה, מחברה ועניין, אך ישנם מקרים בהם הזכויות המגיעות לדיירים אינן מתקיימות. 

יתר על כן, מבחינה משפטית היחסים בין הדייר לבין בית הדיור הינם מורכבים ומיוחדים, ואינם בין שווים. ביחסים אלו יש לבית הדיור המוגן שליטה יחסית חזקה על היבטים בחיי הדיירים, שמצויים בעמדה פחותה בכל הקשור למודעות לזכויות, ליכולת לממשן ולכוח המיקוח. אכן, מבחינה משפטית עלולות להתגלע על הדרך מורכבויות ובעיות בין הדייר לבין המפעיל, למשל בחוזה הבסיסי הקובע כי בתנאים מסוימים ניתן יהיה להוציא את הדייר מהמתחם, שהרי לא מדובר בקניית דירה אלא רק בזכות שימוש לתקופה ממושכת.

לפיכך הדייר אינו "מוגן" לגמרי, וחשוב מאוד שיקבל ייעוץ משפטי ויבין את תנאי ההסכם, הקובעים בין היתר את התשלומים הנוספים עבור שירותי ההחזקה. על הדייר ומשפחתו להבין את כוחם במיקוח, את השירותים שיינתנו, אפשרויות לשינוי בהמשך הדרך ומשמעותן. אותו הדבר נכון לגבי עלויות טיפול סיעודי במידה והדבר יידרש בהמשך, וכן יש לבחון את מדיניות החזר הביטחונות למשפחה במקרה של פטירה, חס וחלילה, ועוד פרטים רבים נוספים.

 

זכויות של דיירי דיור מוגן

לכל דייר בדיור מוגן יש כמה זכויות בסיסיות, לרבות ניהול אורח חיים בדירתו באופן הנראה לו מבלי להפריע לאחרים, וזכאות לקבל שירותים מספקים שונים כל עוד מודיעים על כך למפעיל המתחם. הדייר גם יכול להלין בדירתו מטפל סיעודי, לבחור את מי שייצג אותו בענייניו בדיור המוגן, וקבוצת הדיירים בכללותה יכולה לבחור נציגות המייצגת אותה. זכויות אלו ונוספות מעוגנות בחוק הדיור המוגן ובחוקים נוספים, אך מכיוון שמדובר בתחום חדש יחסית מבחינת קביעות והלכות כדאי לקבל מידע ולהסתייע במי שמבין בנושאים המשפטיים. 

 

הכירו את עמותת דיירי הדיור המוגן

לאור נסיבות אלו הוקמה עמותת דיירי הדיור המוגן שמטרתה היא לחזק את הדיירים, לסייע במימוש זכויותיהם ולספק להם ולמשפחותיהם מידע משפטי וכללי. העמותה הפועלת עוד משנת 2000 מונה כיום כ-  9000 חברים מלמעלה מ-  47 בתי דיור מוגן (מבין כ- 90 הפועלים בישראל). לאורך השנים נעזרו בעמותה אלפי אזרחים וותיקים וגמלאים אשר ביקשו ליהנות ממלוא השירותים המובטחים להם בחוזים מול מפעילי הבתים, ומיחס הוגן ומקצועי. 

מעמדה של העמותה בתור "ארגון צרכנים" גם מאפשר לה להגיש תביעות משפטיות בכל הקשור לזכויות הדיירים, והיא ניהלה ומנהלת תביעות כאלו בשם דיירים בעניינים מגוונים.

פעילותה המאומצת של העמותה במשך 7 שנים רצופות הביאה בשנת 2012 לחקיקת חוק הדיור המוגן, המעגן ומסדיר את מרכיבי ההתנהלות העיקריים בבתים מוגנים ואת זכויות הדיירים כאמור לעיל. העמותה עוקבת מאז  אחר יישומו של החוק בבתים השונים, וכאמור במקרים של אי יישום כהלכה מנהלת הליכים משפטיים. בנוסף, עמותת דיירי הדיור המוגן מספקת הדרכה לוועדי דיירים ועוזרת במציאת פתרונות לסוגיות חשבונאיות ומשפטיות רלוונטיות, וזאת במקביל לניהול מאבקים ציבוריים בנושאים הקשורים לזכויות הדיירים שעבורם לא נמצא עדיין פתרון הולם.

לפרטים נוספים על זכויות דיירים בבתי הדיור המוגן, לקבלת הכוונה, תמיכה וסיוע מקצועי, ולמידע על פעילויות העמותה, פנו בטלפון אל חברי ההנהלה והייעוץ המשפטי, או כתבו למייל [email protected].

 

 

שתף פוסט זה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן