האם את מכורה לקניות? ומה לעשות עם זה?

בתרבות המערבית שלנו יציאה למסע קניות היא התנהגות נפוצה ומקובלת.  הבעיה היא לעיתים אנשים נוטים לקניות מוגזמות וללא תחושת שליטה, דבר המוביל לבעיות כלכליות ולקשיים מהותיים ביחסים. אם המצב נשמע לך מוכר, כדאי שתקראי את הכתבה הבאה.

עבור רוב האנשים, התמכרות לקניות מצטיירת כתופעה שאינה חמורה במיוחד. למעשה, גם מי שסובל מ- "קניות כפייתיות" (compulsive buying disorder) נוטה בהתחלה להכחיש ולהתעלם מהבעיה, עד שהקשיים הרגשיים, הכלכליים, הבינאישיים ואף המשפטיים עולים אל פני השטח ומתדרדרים במהירות. 

ייתכן שאת כבר יודעת שישנם סוגים רבים של התמכרויות, כגון התמכרות לאוכל, לאינטרנט, לסקס, לעבודה, להימורים וכיוצא בזאת. אז כן, יש גם התמכרות המכונה "קניות יתר" שמתאפיינת ברצון עז לקנות ובמחשבות בלתי פוסקות על קניות, בלי קשר ליכולות הכלכליות ולצורך האמיתי שלך בפריטים. קיימים סימנים נוספים להתמכרות שיתוארו בהמשך הכתבה, אך כעת חשוב להדגיש כי מדובר בבעיה אמיתית המצריכה זיהוי, תשומת לב וטיפול. ללא התערבות, הקניות הבלתי מרוסנות מביאות לקשיים ממשיים בחיים, כאשר רוב המכורים מוציאים מאות אלפי שקלים ומסתבכים בחובות בטרם ההכרה בעובדה – שיש להם בעיה.

 

הקשר בין התמכרות לקניות למצבך הנפשי
התמכרות לקניות נבדלת מהחריגות בהוצאות שקורות לכולם. התמכרות לקניות היא התנהגות חסרת גבולות העלולה להוות סכנה לאורך זמן. לא פעם מאחורי התמכרות זו עומד מרכיב רגשי. לדוגמא, יש הקונות כדי להרגיש יותר טוב עם עצמן, כדי לחוש יותר מוגנות, כדי לחזק את הדימוי העצמי, כדי לברוח מהתמודדות עם אתגר או טראומה, כביטוי לנקמה או כעס, כתחליף להתנהגות מזיקה אחרת ועוד. 

על פי רוב, מאחורי קניות היתר עומדת הרגשה רעה כלשהי כמו פחד, דיכאון, חרדה או כעס, כאשר הקניות נותנות הפוגה ותחושת סיפוק ומאפשרות לברוח לזמן מה מבעיות ומרגשות שליליים. כך נוצר הרגל לא מודע שבו קניות מקושרות לתחושה טובה ונסללת הדרך לקניות ללא התחשבות בתוצאות, ואף להגדלה מתמדת של ההוצאות על מנת לחוות את אותו הסיפוק שהתקבל בעבר מקניות קטנות יותר.

 

האם אני סובלת מהתמכרות?
יש סימנים רבים שיכולים להעיד על התמכרות לקניות. לדוגמא, אם את עושה קניות כתוצאה מרגשות לא נעימים כפי שתואר בפסקה הקודמת, אם יש לך תחושת אופוריה כשאת קונה, ואם אחרי הקנייה את חשה לא פעם בושה או אשמה. עוד סימנים: אם את קונה לעיתים קרובות פריטים שלא תכננת לקנותם, קונה גם אם אינך יודעת כיצד תוכלי להרשות לעצמך את הרכישה ואם קשה לך להתנהל בלי צ'קים ואשראי. בנוסף, התמכרות לקניות מאופיינת לעיתים בוויכוחים עם הסביבה הקרובה על כמות והרגלי הקניה, הסתרה ושקרים לגבי הפריטים שנקנו, כמותם ומחיריהם, ומחשבות בלתי פוסקות על כסף. מעבר לכך, לא פעם נוצרת פגיעה בתפקוד עקב דפוסי הקנייה, כמו איחורים למפגשים או חוסר יעילות בעבודה, וזאת לצד פגיעה מתמדת בחשבון הבנק, קונפליקטים במשפחה, חובות והלוואות – וכל אלו אינם מביאים לשינוי הדפוסים.

 

אז מה עושים עם זה?
הצעד הראשון והחשוב ביותר הוא לראות שיש בעיה ממשית וללא טיפול רציני היא עלולה להביא למצבים קשים בחיים. הצעד השני הוא לפנות אל מטפלים בעלי מומחיות בתחום הזה, אשר מתמקדים לא רק בתסמינים אלא גם בתבניות חשיבה, רגשות, רצונות ופנטזיות העומדים מאחורי קניות היתר. בגישה טיפולית כזו שוברים את "מעגל הקסמים" הרגשי וההתנהגותי שכל הזמן מזין את עצמו, וניתן לעלות על דרך חדשה.

דוגמא למטפלת שכזו היא ד"ר ענבר כהן, בעלת ניסיון רב בטיפול בהתמכרויות במסגרות ציבוריות ופרטיות, בהנחיית קבוצות ובטיפולים פרטניים. ד"ר כהן  בעלת ידע מקצועי העדכני ביותר בתחום ההתמכרות לקניות, ומקבלת את הלקוחות בקליניקת בוטיק דיסקרטית ואינטימית באזור המרכז.

 

לפרטים נוספים על התמכרות לקניות, ולקביעת פגישה עם ד"ר ענבר כהן, התקשרי לטלפון 052-6909091

שתף פוסט זה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן