רישום פטנטים פיתוח מוצרים

רישום פטנטים ופיתוח מוצרים הם שלבים בהם ממציאים מבצעים בתחילת תהליך יזמות, רישום פטנטים ופיתוח מוצרים קשורים קשר הדוק האחד לשני, רישום פטנטים מקנה זכות משפטית ופיתוח מוצר הנו התוצר אותו רוצים למכור לשוק, שני מרכיבים אלו נועדו לקדם את הממציא בהליך היזמות. נדון במאמר זה על שני מושגים אלו.

 

רישום פטנטים
רישום פטנטים מאפשר לממציא להגן על זכויותיו, ממציא עומל ומפתח המצאה פרי עמלו, מעוניין לשמור על זכויות ההמצאה ולמכור ללא תחרות, זכות הפטנט היא זכות שמוענקת לממציא מכוח חוק הפטנטים, פטנט הוא מעיין הסכם בין הממציא למדינה, המדינה מקנה מונופול לזכויות בהמצאה לממציא, מנגד הממציא משקיע כסף, זמן ומרץ לפיתוח ההמצאה והמוצר, הפטנט הוא תמריץ לממציא, כדי שיתאפשר לו להפחית את הסיכון שמישהו אחר יעתיק את המצאתו אחרי כל ההשקעה והחשיבה המיוחדת והחדשה.

 

רישום פטנטים בישראל ובעולם
רישום פטנטים הנו טריטוריאלי כלומר צריך לרשום פטנט בכל מדינה באופן פרטני, בכל מדינה ומדינה שרוצים להגן על ההמצאה, אבל כדי שהממציא לא יכנס להליך רישום פטנטים והוצאות לכל המדינות, נחתמו מספר אמנות בינלאומיות המאפשרות לממציא או למבקש הבקשה להגיש בקשה במדינה אחת ולאחר מכן להגיש במדינות נוספות וכל זאת כדי לדחות הליכים והוצאות.

רישום פטנטים בישראל מתבצע ברשות הפטנטים בירושלים, מבקש מגיש את הבקשה הכוללת חמישה פרקים, ביניהם תיאור ההמצאה, תביעות ושרטוטים, בוחן פטנטים בוחן את הבקשה ואם יראה שהבקשה עומדת בתנאי חוק הפטנטים, שביניהם התנאים שההמצאה חדשה ויש לה התקדמות המצאתית, יעניק תעודת פטנט לאחר סיום הליכי הבחינה.

מבקש שמגיש בקשת פטנט בישראל רשאי להגיש בקשה לרישום פטנט במדינה אחרת לפי אמנת פאריס תוך פחות משנה ויקבל תאריך בכורה במדינות שבחר מחוץ לישראל. כלומר לדוגמא פלוני הגיש בקשה לרישום פטנט בישראל ולאחר כמעט 12 חודשים הגיש בקשה לרישום פטנט בארה"ב, אך בארה"ב אלמוני אחר הגיש את אותה המצאה לפני הפלוני הישראלי, עדיין יזכה המבקש של הבקשה הישראלית בהמצאה בארה"ב למרות שהגיש מאוחר יותר את הבקשה האמריקאית.

כל זאת לפי אמנת פאריס עליה חתומות כ-175 מדינות, באופן זה ממציאים שמגישים בקשות רישום פטנטים בישראל יכולים להגיש בקשות רישום פטנטים מחוץ לישראל במועד מאוחר יותר ולדחות את העלויות ולזכות עדיין בהמצאה על ידי דרישת תאריך הבכורה.

אמנה נוספת הנה אמנת PCT  שהיא מאפשרת לממציא לדחות בנוסף לשנה לפי אמנת פאריס, דחיה נוספת לשנה וחצי קרי עוד 18 חודשים נוספים עד שיבחר באיזה מדינות להגיש בקשות לרישום פטנטים.

 

פיתוח מוצרים
פיתוח מוצרים הנו שלב קריטי בהליך היזמות פיתוח מוצרים הנו החלק הבסיסי החשוב ביותר בהליך היזמות, אם פיתוח המוצרים של הממציא אינו מוצלח אז יש סיכוי טוב שגם המיזם יכשל, פיתוח מוצרים יש לו השלכות הן על נוחות השימוש במוצר, עלות הייצור והמכירה, עיצוב המוצר, מיקום הייצור ועוד ועוד….

פיתוח מוצרים צריך להיות בליווי רישום פטנטים, בסופו של דבר אם פלוני יפתח מוצר מעולה ולא יגן עליו מהר מאוד יהיו מתחרים שימכרו את אותו מוצר ובמקרים רבים בעלויות נמוכות מאוד, בימנו בעולם של ייצור והעברת מידע גלובלי, יצרן סיני רואה מוצר ישראלי ותוך זמן קצר מעמיד לידו מוצר מתחרה מועתק במקרים רבים אחר לאחד.

לכן אנו משלבים במשרדנו את הליך רישום פטנטים ופיתוח מוצרים, השילוב של צוות טכני שעוסק בפיתוח מוצרים יחד עם עורכי פטנטים שמבצעים את רישום הפטנטים מאפשר לממציא וליזם למקסם את שני תהליכים אלו.

הצוות הטכני שבמשרדנו מפרה את עורכי הפטנטים וכן ההפך, כל אחד מעביר מידע חשוב לצוות השני שנמצא בעבודה מקבילה, באופן זה תהליכים אלו מסונכרנים ומטיבים באופן משמעותי לכל תהליך.

ממציאים יכולים תחילה לחפש מידע על פטנטים בהליך רישום ופטנטים רשומים במנוע חיפוש של גוגל פטנטים, בקשות פטנטים מתפרסמות 18 חודש מיום הגשתם.

המידע לעיל הנו חלקי ואינו מלא, יש להתייעץ עם עורכי פטנטים בכל מקרה באופן ספציפי.

 

שתף פוסט זה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן