כל מה שחשוב לדעת על מס בריאות

בכל תלוש משכורת מופיע סעיף של מס בריאות. אלו דמי בריאות שאנו נדרשים לשלם למדינה עבור מכלול שירותי הבריאות שהיא מספקת לנו, אשר כוללים תשלומים עבור קופות החולים השונות, תרופות מסובסדות הכלולות בסל הבריאות, וכל שירות אחר המסופק על ידיה של מערכת הבריאות בישראל.

 

חוק הבריאות הממלכתי משנת 1995

בשנת 1995 נכנס לתוקפו חוק בריאות ממלכתי אשר נוצר בעקבות בדיקת יעילות תפקודה של מערכת הבריאות בישראל. החוק נחקק מתוך רצון ליצור מערכת בריאות אחידה והוגנת בתשלומיה, המספקת לכל אדם שירותים זהים עם תשלום מותאם לגובה ההכנסה. על פי תקנות אלו, תשלומי ביטוח לאומי כוללים גם תשלומי בריאות המחויבים על ידי כל אזרח במדינה לרבות כאלו שהכנסתם אינה מעבודה. המוסד לביטוח לאומי הוא שאחראי להעביר את הכספים לקופות החולים השונות.

 

מיסים אלו מחושבים לפי שתי מדרגות, האחת עם תשלום מופחת לה זכאי מי שחלק הברוטו של הכנסתו הינו עד שישים אחוז מהשכר הממוצע במשק, העומד נכון לשנת 2018 על 5,944 ₪. המדרגה השנייה הינה רגילה, עבור החלק בהכנסה שמעל שישים אחוז מההכנסה הממוצעת במשק. כמו כן, תשלומי המס עבור שכירים עומדים על שלושה אחוזים מסך סכומה של משכורת חודשית, בעוד שמס בריאות לעצמאים גבוה בשיעור ניכר משל שכירים ללא סיבה מוצדקת. הוא נחלק לשתי דרגות מס, ממשכורות שעד השכר הממוצע במשק עם כשלושה אחוז מס, ומעל השכר הממוצע במשק עם שיעור מס של חמישה אחוז. יש לציין כי פיגור בתשלומי דמי בריאות או אי תשלומם אינו מותיר לפגוע בזכויותיו של המובטח, ולא מאפשר מקופות החולים שלא להעניק את שירותיהן.

למידע נוסף בנושא זכויות עובדים ועצמאים בקרו באתר https://www.erezlaw.co.il

אופן תשלום מיסי בריאות

כאמור, את מס הבריאות אנו משלמים לביטוח הלאומי. שכירים משלמים מיסים אלו דרך המשכורות שלהם והם מופרשים על ידי המעסיק, המוסיף אליהם את חלקו היחסי באופן דומה לתשלומי מס הכנסה. זאת בעוד שעצמאים, בין אם עוסק מורשה או פטור, משלמים מידי חודש את המיסים ישירות לביטוח לאומי, בהתאם לרווח שלהם, הנוצר מההפרש שבין ההכנסה להוצאות שהוצהרו בפני רשויות המס. בנוסף, עצמאים נדרשים מידי שנה לערוך תיאום מס מול המוסד לביטוח הלאומי, בדומה לתיאומים שהם נדרשים לבצע מול מס הכנסה ומול מע"מ.

 

פטור מתשלומי מס בריאות

במדינת ישראל יש גם אזרחים הפטורים מתשלום דמי בריאות:

  • אדם המבוטח בביטוח לאומי שלאורך זמן נטול הכנסות או שהכנסותיו לא עולות על חמישה אחוז מהשכר הממוצע במשק, כדוגמת מי ששוהה בכלא למשך שנה.
  • עקרות בית נשואות שבני זוגן הינם מובטחים ותושבי המדינה.
  • עולים חדשים פטורים מתשלומי מס בריאות למשך כל השנה הראשונה בארץ.
  • לחיילים בשירות סדיר, הצבא הוא האחראי על תשלום דמי הבריאות שלהם.
  • צעירים בני שמונה עשרה עד עשרים ואחד שעדיין לא התגייסו לצבא ושאינם עובדים.

למידע נוסף וייעוץ בנושאי ביטוח לאומי מומלץ ליצור קשר עם משרד עו״ד המתמחה בתחום

הגינות תשלומי בריאות

תשלומי בריאות בישראל מכסים סל רחב של צרכים, לרבות השתלות וניתוחים בארץ וגם בחו"ל ומגוון רחב של תרופות. יחד עם זאת, המס אינו הוגן כלפי עצמאים רבים המשלמים תשלום הרבה יותר גבוה משכירים בעלי שכר מקביל. כמו כן, סל הבריאות חסר בתרופות יקרות ערך ותרופות מצילות חיים, בהליכים רפואיים מתקדמים שונים ובניתוחים שאינם בגדר הכרח רפואי.

שתף פוסט זה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן