השפעת הקורונה על שוק האמנות

האם הקורונה תציל את שוק האמנות בישראל?

כלכלן טוב הוא זה היודע לנבא את העבר. שוק האמנות, כמו גם שווקים אחרים, עבר טלטלות לא פשוטות  זמן רב לפני הקורונה אך אנו יכולים ללמוד רק מההיסטוריה. ניבוי העתיד מגיע אך ורק מזיהוי מגמות בעבר.

 

 

הטלטלה של הקורונה 
שוק האמנות פונה לקהל בעל אמצעים וניתן לראות ששינויים בשווקים נוספים, יהלומים, מכוניות, זהב, משפיעים או מבטאים את השינוי המפתיע שעבר בתקופת הקורונה גם שוק האמנות.

משבר הקורונה הולך ומעמיק כלכלית בעולם ומחיר הזהב עולה וזה אינדיקציה שיש פחד בשווקים והכסף מחפש השקעה שהיא לא רק שוק ההון כך גם נפגע ענף התיירות שהשתתק בקורונה. 

לפני הקורונה אנשים שהיו רגילים להוציא כסף על תיירות  (לפני הקורונה מעריכים כל בכול שעה נתונה בילו 400,000,000 תיירים באתרי תיור ברחבי העולם – מה שהפך אוכלוסייה זו לגדולה בעולם עם מטרה משותפת)  העשירונים העליונים מחפשים לפצות את עצמם ולהוציא כסף על דברים אחרים יש מי שקונים מכוניות חדשות, שעוני יוקרה, או משפצים את הבית ויש מי שמשקיע באמנות.

 

שוק האמנות לפני הקורונה
בתחום האמנות, כבר משנת 2008 נמשכת מגמת ירידה בערכי היצירות הבינוניות, בשווי של אלפים עד עשרות אלפים.  יש הצפה של יצירות בשווי נמוך הנע בין עשרות למאות בודדות וזה משפיע על שוק האמנות הזולה עד בינונית. 

לעומת מגמות אלו הייתה יציבות עם עליה מסוימת על יצירות בשווי גבוה כאשר קיימת  שונות בין אמן לאמן. הסיבה היא  שיצירות בעלות ערך רב מוחזקות על ידי שכבת האוכלוסייה של המעמד העליון כאשרמתרחש משבר בשוק האמנות, הם יעדיפו לא למכור את היצירות במחירים נמוכים יותר כי המכירה היא לא לצורך הישרדותי עבורם וכך נשמר מחירם של יצירות יקרות אשר בעליהם ימכרו רק כאשר ניתן לקבל תמורה טובה בעבורן ובעיתוי נכון.

לעומת זאת בעלי יצירות ממעמד נמוך יותר לא יוכלו להמתין לעיתוי וימכרו גם אם השוק רווי והעיתוי לא מתאים למכירה. למשל במקרה של ירושה יש צורך לשלם מיסים או לחלק את הרכוש באופן מידי ולא ניתן להמתין לעיתוי מתאים ורווחי יותר. זה גורם להצפה של יצירות בינוניות בשוק ומשום כך לירידה בערכן.

 

גורמים שהובילו למצב השוק לפני משבר:
טעמו של הקהל השתנה, הדורות הקודמים רכשו אמנות אחרי שנים של התנסות וטעם שפתחו והיצירות שהיקפו את האדם מבחינה תרבותית. ההחלטה לרכוש יצירה הייתה אחרי התנסות וצבירת טעם וניסיון בתחום. 

הדור החדש שהתעשר בגיל צעיר לא פיתח טעם וניסיון ונתמך במעצבים ויועצים בעלי אג'נדה. שהם נסמכים על אנשים בעלי אג'נדה הם ימכרו מוצר שבו הם מרווחים עליו הכי הרבה וכך רואים בבתים פריטים בעיקר של אמנות עכשיווית שיש להם במלאי רחב ופחות אמנות מבוססת כי אותה קשה יותר להשיג.

בנוסף אנשים מאסו באמנות הישנה שהם ראו אצל ההורים אז הם מחפשים שינוי. לצעירים אין סנטימנט ליצירות אמנות ומבוססות ולכן לא מתחברים לאספנות של ממש. גורמים אלו חברו  יחד עם העובדה שהמידע נגיש והצעירים רואים יצירה ה מוצעת למכירה בגלריה במחיר העולה פי 3 או 4 יותר ממכירה בשוק המשני התוצאה היא ירידה במחירים כי זה טבעו של השוק – היצע וביקוש.

 

המהפך של הקורונה:
שוק האמנות בארץ מגלגל 200-350 מיליון שקל בשנה. לעומתו שוק ההון מחזורו מיליארד עד מילארד וחצי ביום כלומר 300-400 מילארד שקל בשנה !

אם רק אחוז אחד משוק ההון יופנה לשוק האמנות הוא יוכפל. אנו מתחילים לראות את הנצנים השינוי הזה בכך שהשוק מתחיל להתייצב, השוק הזה נמצא כרגע במצב של עליה.

כמי שעוסק בהערכת אמנות כבר כמעט 4 עשורים אני מהמר ששוק האמנות הבינונית גם יתחיל לעלות אם מגמה זאת תמשך.

התקופה הפעילה בשוק הזה היא בחודשים של אחרי ראש השנה עד אחרי ינואר פברואר. סוכות זו תקופה שבה יש חופש לכן אנשים קונים. סוף השנה האזרחית זו התקופה הכי פעילה בבתי מכירות זו התקופה הכי פעילה במכירות כמעט בכל תחום, לכן המכירות החשובות נעשות בתקופה הזאת ולשם מתנקז הכסף בהרבה מוצרים ובין השאר לאמנות.

תנועה זו של כסף משוק ההון לשוק האמנות מתחילה לקרות וניראה את ההשפעה של זה באמנות העלית תחילה כי היצירות האלה הופכות יותר נדירות ולכן ערכן יעלה ובהמשך תתכן עליה בערכן של יצירות ברמה בינונית. הקורונה גורמת לאנשים עמידים לפנות תשומת לב לתחביבים ישנים ולמחקר, זהו היא בשורה לשוק האמנות וכי הדבר מתחיל להתבטא גם בקנייה של אמנות.

המאמר מאת: יורם ברייר.

 

 

עוד בנושא: הובי טיים חנות חומרי יצירה ואומנות

שתף פוסט זה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן