להתגבר על הפחד ולהיות אלוף אירופה בג'ודו

בעשורים האחרונים חלה התקדמות עצומה בפתיחות האוכלוסייה לקבלת טיפול וסיוע רגשי. אם בעבר, קבלת טיפול פסיכולוגי נחשבת כמביכה היום הנושא נמצא במקום לגיטימי ואף מומלץ. בבתי הספר נפגוש פסיכולוגיים חינוכיים, במרכזים רפואיים נמצא פסיכולוגים רפואיים ובארגונים עסקיים נמצא פסיכולוגים ארגוניים ויועצים ארגוניים שמסייעים רבות להנהלות והעובדים.

את נבו אני מכיר הרבה שנים, מאז שהיה ילד קטן. אביו, שלמה חבר טוב ושכן נהדר. נבו מתאמן בג'ודו מגיל 7. לדברי אביו כישרון בתחום, אתלט, לוחם, גמיש וחדור מוטיבציה להצליח. היום בגיל 16 זכה נבו באליפות אירופה בג'ודו בקבוצת הגיל שלו. השינוי, לדברי אביו הגיע יחד עם התוספת של אימון מנטלי אותו התחילו לפני כשנתיים. כפי שמספר שלמה: " אחת הבעיות שזיהינו הייתה, שלקראת תחרויות היה נבו מתכנס בתוך עצמו, ראינו שהוא לחוץ אך לא הבנו עד כמה. הוא התחיל להיות חסר סבלנות, דיווח על שינה טרופה ואיבד עניין בדברים שהוא בדרך כלל אוהב… וגם הביצועים על המזרן היו בינוניים. דבר שגרם לנבו ולנו תסכול רב. המאמנים גם הם זיהו פער משמעותי בין רמת האימונים לתחרויות".

כמו נבו, יש מאות ספורטאים, שמתחרים מגיל צעיר וחווים רמות שונות של לחץ. התחרות, מאיצה תהליכים רגשיים ומעצימה תחושות ומחשבות שמשפיעים על הביצוע בפועל. הנושא המנטלי הוא דרמטי בכל תחרות ספורטיבית, אבל הוא מתורגל מעט מאוד באימונים. כל מי שלומד על ספורט יודע שהוא מורכב מחלק פיזי, טכני, טקטי ומנטלי. באופן כללי, משקל האימונים מופנה בעיקרו להיבט הפיסי, הטכני והטקטי ומעט מאד, אם בכלל להיבט המנטלי. יש מאמנים בודדים שעוסקים בהיבט המנטלי ויודעים לייצר מוטיבציה ולהחדיר אמונה וביטחון לספורטאים. כמעט בכל קבוצה \ מועדון ספורט בארץ יש מאמן כושר ותזונאי, בעוד הנושא המנטלי עדיין בחיתולים למרות שכבר מגיל תשע כדאי להקנות לספורטאי מיומנויות מנטליות. בכירי הספורטאים בעולם מבינים שצריך להשקיע בהיבט המנטלי, רוג'ר פדרר עובד עם פסיכולוג ספורט שנים, קבוצות NBA ו NFL מעסיקות צוותים מנטליים מלאים. בדנמרק, (שזכתה בריו ב 15 מדליות) מבחינת החוק כל קבוצת כדורגל בליגה הראשונה חייבת להעסיק פסיכולוג או מאמן מנטלי, אחרת היא לא תוכל לפתוח את העונה. בניו זילנד, שספורטאיה זכו בכ – 18 מדליות באולימפיאדה האחרונה, יש פסיכולוג ספורט לכל ענף ספורט, שעובד במשרה מלאה, כשבחוזה ההעסקה שלו משוריינים 60 ימים בשנה שבהם הוא שוהה עם ספורטאים בתחרויות בחו"ל.

את נבו ליווה פסיכולוג ספורט מחברת MENTAL JUMPהמרכז לייעוץ מנטלי בספורט. לדברי רענן דגן אחד השותפים בחברה, זהו המרכז היחיד בפריסה ארצית והוא מאגד בתוכו עשרות שנות ניסיון בעבודה מנטלית עם ספורטאי/ות, קבוצות תחרותיות ומאמנים, בארץ ובחו"ל. המרכז מלווה היום עשרות ספורטאים וקבוצות מתחילת דרכם התחרותית, בגיל ההתבגרות ובדרך להיות ספורטאי הישג מקצועיים ברמות הגבוהות.

"אנחנו עובדים בשטח, לא רק בקליניקה, מסביר רענן. אחד העקרונות זה להתמחות בענף הספורט לעומק, ללוות את הספורטאי וכל המערכת סביבו באופן קרוב ולחתור עם הספורטאי להישגים…זה מהות הכל". העבודה עם נבו היא דוגמא טובה לאיך שאנחנו עובדים: לאחר מספר מפגשים עם נבו והמאמן, כל אחד לחוד, והיכרות מעמיקה עם אישיותו ודיוק הנושאים המנטליים עמם הוא מתמודד, נבנתה תוכנית עבודה. בתחילת הדרך, נדרש ניתוח מעמיק, יחד עם נבו של ענף הספורט בו הוא מצטיין ולנתח לעומק את המאפיינים המנטליים שלו. אנו מתאימים את איש המקצוע מטעמנו ומתחייבים שהוא יהיה כזה שמכיר לעומק את המאפיינים והאתגרים המנטליים של הענף הספציפי.

ג'ודו הוא אמנות לחימה וענף ספורט המצריך שילוב מיוחד של אגרסיביות וקור רוח. צריך להיות מאוד מרוכז, לשמור על שקט פנימי, לקבל החלטות בשבריר שנייה, לעמוד בלחץ שמפעיל היריב, לתכנן קדימה ולהישאר סבלני. התחרות היא בשיטת המפסיד יוצא. מחיר טעות עלול להיות יקר ואכזרי ועל כן, רמת הלחץ היא עצומה. לעיתים קרובות, הלחץ גדול במיוחד לפני ובמהלך הקרב הראשון. הפחד לעשות טעות ולהיות מודח מהתחרות בשלב מוקדם הוא בשיאו. ג'ודאים רבים מכירים את הסימפטומים בגוף, חוסר התיאבון, תחושת כבדות ולפעמים אף בחילה או צורך להקיא. ההבנה והמודעות להיבטים המנטליים של הג'ודו סייעו לנבו לארגן את המחשבות ולסדר "בראש" את מה שנדרש ממנו. במקביל, הציף נבו את הקשיים והאתגרים, ממה הוא חושש ולמה. לאחר ניתוח רגשי קוגנטיבי בעזרת הוידאו ושחזור אימונים ותחרויות, יצאה לפועל תוכנית התערבות שכללה: הקניית כלים טכניים להתמודדות, הפנמה וקבלה של מקורות החוזק, ליווי בתחרויות הראשונות ותמיכה רגשית לאורך הדרך. לאחר כמספר חודשים נראו גם התוצאות. לדברי האב והספורטאי זה בא לידי ביטוי בהתמודדות באימונים ובתחרויות. נבו למד להכיר את עצמו, לקבל את החולשות והחוזקות שלו, ובעיקר להבין את הלחץ, ללמוד לאהוב אותו, לקבל אותו ולתעל אותו לביצועים גבוהים. אנחנו מאמינים שהעבודה עם הפסיכולוג ספורט תרמה לו רבות וזוהי רק ההתחלה.

לפני 30 שנה לא ממש הבינו במה מדובר, אבל התחושה היא שהיום, מאמנים וספורטאים מכירים בחשיבות הפן המנטלי. גם בארץ קבוצות רבות מעסיקות אנשי מקצוע אך זו טיפה בים. בוועד האולימפי עובדים פסיכולוגים ומאמנים מנטליים עם הספורטאים הבכירים, במרכזי הטניס עובדים עם שחקנים צעירים מגיל צעיר וכד'. לא נותר אלא לקוות, שיבוא יום וכמו שיש מאמן כושר ומאמנים מקצועיים יהיו מאמנים שיוכלו לתרגל ולהקנות כלים ותובנות מהתחום המנטלי. וכך הספורט בישראל יוכל לתת את קפיצת המדרגה אליה מייחלים כולנו.

לפרטים נוספים על ייעוץ מנטלי בספורט, הכולל ליווי ואימון ספורטאים ניתן לפנות אל MENTAL JUMP במייל : [email protected]

או בטלפון : אוהד מעוז 050-5273133 רענן דגן  054-2480420

 

 

אולי תתעניינו גם בחנות אביזרי ספורט – רודן ספורט

שתף פוסט זה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן